Menu

s2smodern
powered by social2s
Rzeka Wel

Wel jest rzeką III rzędu, lewobrzeżnym i największym dopływem Drwęcy. Wypływa za Wzgórz Dylewskich w okolicy miejscowości Bartki na wysokości 210 m n.p.m. Długość rzeki wynosi 107,5 km a jej ujście do Drwęcy znajduje się w miejscowości Bratian, na wysokości około 84,5 m n.p.m. Różnica poziomów od źródeł 210,0m npm do ujścia  do Drwęcy (84,5m npm ) wynosi aż 125,5m z tego tytułu zaliczamy rzekę Wel do rzek górskich W zlewni rzeki Wel znajduje się około 1100 różnej wielkości cieków. Jej największe dopływy to: Mała Wkra (prawobrzeżny, wpada do jeziora Dąbrowa Mała), Rumienica (prawobrzeżny, wpada do jeziora Rumian), Płośniczanka (lewobrzeżny). Na podstawie kryteriów fizyczno – morfologicznych, na rzece Wel wyróżniono 6 typów rzek spośród 24 oficjalnie ustalonych w Polsce. Wel jako największy lewobrzeżny dopływ Drwęcy jest rzeką nizinną pojezierną, a równocześnie na niektórych odcinkach rzeką górską. Trudno jednoznacznie zaklasyfikować ten naturalny, niezmieniony przez wieki ciek.

Rzeka Wel jest bardzo ceniona przez wodniaków – kajakarzy za swą atrakcyjność i walory przyrodnicze. Rzeka bierze swój początek od źródlisk w okolicach Wzgórz Dylewskich, gdzie wypływa jako Wielka Wkra, aby po wpłynięciu do jeziora Wielka Dąbrowa przyjąć nazwę Wel. Długość rzeki wynosi 107,5 kilometrów, średni spadek to 0,91 promila, na kilku odcinkach rzeki występują duże spadki, dochodzące do 4,1 promila.
Z uwagi na to że Wel przepływa przez wiele jezior, jego przepływ jest w miarę stabilny – nie występują wielkie wahania stanu wód. Spływy rzeką Wel można organizować etapami, całą trasę średnio doświadczony kajakarz może przepłynąć w ciągu czterech dni. Walory rzeki umożliwiają organizowanie spływów kajakowych przez cały rok, aczkolwiek turystyczny sezon kajakowy trwa od maja do września, w pozostałym okresie z uroków rzeki korzystają bardziej doświadczeni kajakarze.

tekst: Marek Połomski

POCZĄTEK TRASY

0.00

KONIEC  TRASY

98.50

Jez. Dąbrowa Wielka - to początek spływu. Przepływamy do jez. Dąbrowa Mała.

2.50

96.00

Miejsce często uznawane za początek zorganizowanych spływów to Dąbrówno za mieszalnią pasz, w okolicy oczyszczalni ścieków. Po obu stronach rzeki łąki i drzewa.

3.60

94.90

Wpływamy na jez. Pancer. Wypływ z jeziora znajduje się w jego południowo - wschodnim krańcu. Za jeziorem prąd jest słaby. Kolejno zbliżamy się do lasu i dalej do wsi Wądzyn. Widoczne pozostałości po moście. Dalej prąd silny, który przechodzi w kamieniste bystrze. Na progu wodnym bezpieczniej jest płynąć lewą odnogą i po 60 m przenieść kajak do głównego nurtu (przy zabudowaniach). Na rozlewiskach należy płynąć lewą stroną unikając błądzenia po starorzeczach. Mijamy dwa ujęcia powierzchniowe wody dla żwirowni w Grzybinach, przez które przenosimy kajaki.

14.40

84.10

Przepływamy pod mostem grogowym (szosa Dąbrówno - Tuczki) i po 300 m wpływamy na jez. Rumian. Z prawej strony (północny - wschód) widoczna rekreacyjna zabudowa Nowej Wsi i wysokie brzegi porośnięte lasem.

16.00

82.50

Kierujemy się na lewo do wypływu rzeki. Widoczny będzie żelazny most na rzece. Płyniemy szerokim korytem wśród łąk i pól. Po 2 km przy wsi Prusy po lewej stronie kompleks stawów hodowlanych.

19.40

79.10

Płynąc dalej mijamy po lewej stronie las olszowy i dopływamy do jez. Zarybinek. W czasie urlopowym są tu liczne punkty gastronomiczne. Płynąc w lewo na południowym - wschodzie jeziora jest wypływ ze zbiornika wśród trzcin. Po lewej stronie mijamy gorzelnie w Tuczkach.

21.60

76.90

Przepływamy pod mostem drogowym z Działdowa do Rybna, a później pod wiaduktem kolejowym. W sąsiedztwie młyna przenosimy kajaki lewą stroną. Następuje przyspieszenie prądu rzeki, który po kilometrze słabnie. Wpływamy na rozlewisko przed jazem w Garbaczu.

23.40

75.10

Kajaki przenosimy prawą stroną w dół. Na górze, po lewej stronie jest kanał prowadzący do stawów hodowlanych w Koszelewach. Za jazem 500 m kamienistego bystrza. Po jewej stronie stawy rybne z których odprwadzana jest woda kanałami - ... to dopiero bomba ekologiczna sporego ładunku biogenów ....

25.00

73.50

Przed granicą lasu dopływ Koszelewskiej Strugi. Płyniemy wśród starorzeczy.

28.20

70.30

Dopływamy do jez. Tarczyńskiego. Na prawym brzegu, północnym przy wejściu do zatoki wieś Wery, a za nią rezerat Osrtów Tarczyński, który rozdziela jez. Tarczyńskie i Grądy. Na północnym zachodzie jest wypływ z jeziora wśród trzcin.

30.40

68.10

Dopływamy do jez. Grądy, kierujemy się na lewo ku miejscowości Tarczyn. Wieś Grądy zostaje po prawej. Na cyplu - wczesnośredniowieczne grodzisko.

33.60

64.90

Na południowym brzegu wypływ z jeziora i ruiny drewnianego mostu. Rzeka wolno płynie do jez. Zakrocz.

36.20

62.30

Wypływ z jeziora na południowym wschodzie.

39.80

58.70

Mijamy wieś Koty, Bladowo i dopływamy do Podciborza.

45.50

53.00

Przed mostem kolejowym nurt się wzmaga i dalej już szybko płynie. W miejscowości Cibórz jest park podworski z okazałym starodrzewem. Przepływamy pod mostem drogowym by po 500 m dopłynąć do spiętrzenia przy starym młynie. Rzeka silnie meandruje i można zobaczyć strome, wysokie brzegi.

47.00

51.50

Na wysokości wsi Bełk z lewej strony ciek łączący Wel z rzeką Wkrą (Działdówką).

48.50

50.00

We wsi Olszewo przepływamy pod drewnianym mostem i dopływamy do nieczynnego młyna we wsi Jamielnik - Bełk, gdzie rzeka zmienia swój bieg z zachodniego na północny. Rzeka silnie meandruje. Dopływamy do starego czerwonego młyna w Lidzbarku i mijamy próg lewą stroną.

53.30

45.20

Zaliczamy jedną 40 m przenośkę przy czynnym młynie wodnym.

54.50

44.00

Dopływając do jez. Lidzbarskiego przepływamy pod 7 mostami drogowymi i 1 wiaduktem kolejowym. Wypływ z jeziora znajduje się blisko doływu. Oddzielone są od siebie piaszczystym półwyspie. Przepływamy małe jez. Markowe, a następnie pod mostem drogowym (Lidzbark - Brodnica) kierujemy się w stronę Kurojad.

60.00

38.50

W Kurojadach przenośka lewym brzegiem.

62.50

36.00

Most drogowy i uskok przy starym młynie wodnym. Przenosimy kajaki przwym brzegiem 400 m za młynem bystrze. Dalej rzeka pięknie meandruje. Po chwili łagodnego spływu - uroczysto "PIEKIEŁKO". To bardzo trudny odcinek.

70.00

28.50

Drewniany most, pod którym lepiej nie płynąć. Po 600 m betonowy most i na prawo wieś Trzcin ze sklepem. Dopływamy do czynnego młyna. Tu rzeka dzieli się na dwie odnogi - zachodnia, lewa Bałwanka napędza czynny młyn i podąża do jez. Fabrycznego, a prawa mniej ciekawa jest dawnym korytem rzeki. Wpływamy na jez. Fabryczne. Wypływ w północno wschodniej części (prawy brzeg).

83.20

15.30

Odnogi łączą się. Płyniemy pod mostem kolejowym i drogowym (Tylice - Linowiec).

86.80

98.50

11.70

Do stacji kolejowej Zajączkowo Lubawskie jest około 3 km. Most drogowy (Grodziczno - Nowe Miasto). Po prawej stronie wieś Jakubkowo i jez. Jakubkowo. Kolejny most drogowy (Jakubkowo - Kaczek). Rzeka nagle przyspiesza, po prawej stronie stawy rybne. W miejscowości Kaczek elektrownia na terenie prywatnym - przenośka.

Dopływamy do Bratian, po chwili rzeka rozwidla się płynąc pod dwoma mostami i to rozlewisko kończy rzekę Wel ...